Filmanmeldelser.net: Beautiful Girls (1996)

beautifulgirls

Originalt skrevet for Filmanmeldelser.net - 1. mars 2009

Da jeg s coveret til Beautiful Girls var det frste jeg la merke til den enorme rollelisten. Filmen handler hovedsakelig om Willie Conway, en mann som ikke klarer bestemme seg for om han skal fri til kjresten sin, eller prve seg p den trettenrige nabojenta, og om hans tre kamerater: Tommy, som gjr kjresten sin stadig mer ulykkelig da han ikke kan komme over barndomsforelskelsen grunnet at han fortsatt mter henne til samleie noen ganger i uken, Paul, som bruker livet sitt p tenke over hvorfor modeller er den beste typen kjreste uten gjre noe som helst med det, og Mo, som har noe s kjedelig som et lykkelig liv. Mo har egentlig ikke noen spesiell personlighet, men han er spilt av Noah Emmerich, som man alltid finner som hovedpersonens beste venn, og som en personlig fan synes jeg han har spilt i alt for f filmer. Dette er bare hovedpersonene. Det er ogs syv jenter som alle er viktige for handlingen. Selv om personregisteret i filmen er tallrikt hadde jeg ingen problemer med holde forskjell p dem. Karakterene er bygget s forskjellig opp at de er alle sammen helt unike.

Willie har dratt tilbake til barndomshjemmet i anledning en gjenforeningsfest fra ungdomsskolen, og for tenke over forholdet sitt og fremtiden. Der mter han igjen de gamle vennene sine, som ogs har problemer. I motsetning til de fleste andre romantiske dramakomedier, er det i denne filmen mennene som er satt i fokus, og hvordan guttegjengen opplever kjrlighetslivet.

De fleste filmer av denne sjangeren viser ogs at kjrligheten vil alltid triumfere, men jeg fler de tok konseptet litt for langt i denne filmen. Nr hovedpersonen p tjueni faller for en trettenrig jente finner jeg det bare galt, selv om det er Natalie Portman.

Filmen gir mange karakterer like, og jeg fant det ganske trist da filmen sluttet. Ikke fordi det ble en ulykkelig slutt, det ender godt, men fordi det er det siste vi kommer til se av dem. Filmen er lett flge, den har flotte personligheter og handlingen er grei. Alt i alt er det en god film.

7
Karakter: Syv av ti.