Anmeldelse: Soylent Green (1973)

Dette er en anmeldelse jeg postet p den forrige bloggen min, fr jeg startet Enchanted Portraits. Ettersom jeg ikke sier like mye om min mening av filmen, eller prver analysere noen av de gode sidene med den, blir dette mer som en rant enn en anmeldelse. I dag poster jeg denne i stedet for lage en ny anmeldelse, ettersom jeg er alt for oppslukt av Watchmen-tegenserien. Enjoy.

##########
#SPOILERS#
###########

Det er f filmer som fortjener et blogginnlegg som denne. Jeg har hrt mye p Jonathan Coultons Chrion Beta Prime (119 ganger i lpet av de tre siste dagene, iflge iTunes), og jeg fikk med meg linjene:
"Now it's time for christmas dinner.
I think the robots sent us a pie.
You know I love my Soylent Green.
"

Dette fikk meg selvflgelig til tenke over ordet, s jeg googlet det. Soylent Green viste seg vre en science fiction-thriller fra syttitallet. Med andre ord var den fra perioden hvor den mest populre typen film var thrillere basert p alt som kunne g galt med verden. 2001: A Space Odyssey er et godt eksempel p dette (selv om den ble laget i 1968). Den kommer jeg nok ogs til skrive om en gang.

Filmen tar sted i ret 2022. Personlig liker jeg ikke at folk oppgir rstall i filmene. Nr de frst har gjort det tar de seg alt for mange friheter. You know, siden det er fremtiden. Denne filmen ikke noe mer moderne ting enn syttitallet. Faktisk, ser alt helt likt ut. Spillgrafikken er lik en blfarget versjon av Asteroids, bare med mange flere prikker, slik at ingen skal forst hva som skjer. Jeg tror det var slik skaperne av filmen oppfattet videospill generelt. Blinkende prikker p en skjerm som piper og irriterer voksne, og gjr barna slvere.

Det eneste som faktisk er usannsynlig i filmen, er populasjonen. Dette er selvflgelig filmens hva om-plot. Overbefolkning. I New York alene er folketallet 40 millioner. Jeg kan ikke si helt sikkert hva filmen handler om, ettersom jeg faktisk ikke klarte flge med. Dette var delvis grunnet den drlige kvaliteten online videoer gir, og delvis det at alle personenen i filmen ser helt like ut. Bortsett fra den ene. Den kjre gamle mannen, som husket en tid da man spiste MAT! Mat er nemlig blitt uhyre sjeldent, ettersom folketallet er doblet fra det er i 2008. Vann ser ikke ut til vre noe problem. Kanskje de har laget maskiner som avsalter sjvann med enorm hastighet?

51036691254682450784
"They'd have enough salt to last forever."

I stedet har folk gtt over til spise Soylents. For gi litt variasjon finnes det mange forskjellige farger av Soylents. Filmen pner med en reklame i bakgrunnen hvor et program blir sponset av Soylent Red og Soylent Yellow. Programmet selv er en reklame for det helt nye Soylent Green. Sm grnne kjeks of some kind. Etter det nevnes ikke Soylents p en stund. Hovedpersonen (om det var ham, jeg er aldri helt sikker) finner ganske mye mat i lpet av filmen. To epler, en lklignende greie og han lagde en gryterett ogs. Den gamle mannen brt ut i trer da han fikk en biff i hendene, og utrbrt at han ikke hadde smakt slik mat siden han var barn, mens hovedpersonen nevner at han aldri fr har smakt mat. Soylents gr visst ikke under kategorien mat.

Halvparten av New Yorks innbyggere (20 millioner) er arbeidslse, hvilket resulterer i at det ligger strdd folk overalt i trappene, gatene...overalt. Bortsett fra om kveldene. Da er gatene tomme. Hvordan skjer det? Gatene er ikke tomme om natten i 2008 engang! Om dagen har de ikke noe bedre ta seg til enn ligge i veien for hovedpersonen (ja, jeg kaller ham fortsatt det, for jeg fikk aldri med meg navnet hans). De blir sure om de blir trkket p, men hva forventer de nr de deler en trapp med femti andre?

Som sagt var filmen forvirrende, men jeg fikk med meg det jeg TROR er handlingen:
En mann blir drept, og hovedpersonen (som jeg ikke er helt sikker p ER hovedpersonen), etterforsker saken. Han finner ut at livvakten er blitt bestukket, og at morderen ikke bare var en innbruddstyv, men en leiemorder. Mordet var av en eller annen grunn satt opp som et innbrudd. Hvordan de kom fram til det i det hele tatt, nr han ikke tok noe som helst, er uvisst. Dette er ogs grunnen til at hov...greit, jeg googler det...Charlton Heston kommer fram til at det ikke var et innbrudd. Da han besker livvaktens leilighet (alle som har jobb har leilighet. Resten ligger i trapper) finner han en skje med rester fra bringebrsyltety. Som all annen mat, er dette selvflgelig en sjeldenhet. Bringebrsyltety koster 150 dollar glasset. Rundt 1000 kroner i dag. Hva blir det i 2022? Hva var det i 1973? Uansett, han finner ut at drapet p whatshisname var et ndvendig drap for skjule spor for noe. Den gamle mannen fr tak i en bok, som han gir videre til en bibliotekardame p hans egen alder. Hun vet av en eller annen grunn, ved se p boken fra 2015 (?) hele lsningen p mordet.

I stedet for g til snnen sin, som jobber i politiet, bestemmer han seg for ofre seg selv for avslre sannheten.
"Death Benefits, go to table two and three". De driver visst med aktiv ddshjelp i denne filmen. I form av spa. Den gamle mannen legger seg p en bre, velger en farge, musikk, og fr en ganske hyggelig dd. Med hovedpersonen (unnskyld, Charlton Heston) som grter i observasjonsrommet ved siden av. Fr han dr, mumler den gamle mannen noe til Hingston at han m f fram sannheten. S N forteller han ham det?

Nr mannen er dd er det ingen jeg kan kjenne igjen i filmen lenger. Heston flger etter bren. Legene i hvitt triller ham inn i et rom hvor de av en eller annen grunn kaster ham opp i, og dette er det beste med filmen, EN SPPELBIL SOM BLIR KJRT AV NINJAER! Virkelig, sppelninjaer? Siden Heston er bestemt p finne ut sannheten faren (?) ikke gadd fortelle ham om, sniker han seg om bord i sppelbilen ved hoppe ombord der likene blir kastet inn. Han er ikke blant de smarteste. Han tar tydeligvis ikke noen skade av dette, siden sppelbilen ikke har mosefunksjon. Han klatrer opp p taket av sppelbilen, og tar seg en tur ut p landet. Her kommer han til en fabrikk, der likene blir dumpet ut, og lagt p rullebnd. Han flger rullebndet, og finner ut at likene blir brukt til lage SOYLENT GREEN. Han rmmer derfra, men p veien blir han skutt gjennom magen. Hyggelig. Han fortsetter derimot som om ikke s mye har skjedd. Han lper inn i en form for sovesal, hvor det sover folk OVERALT. Dette er om kvelden, s det er ingen i gatene. Alle har samlet seg inn i ett eneste rom. En fyr ser ut til bli ganske sur for at Heston vandrer rundt, og bestememer seg for angripe ham. De f sengene som er i rommet blir veltet over alle de andre, og etter en litt merkelig kamp klarer Heston stikke angriperen med en kniv. En annen politimann kommer inn og komplimenterer ham for det. Denne filmen har god moral: Drap er en god gjerning, s lenge du selv blir angrepet frst. Oh, og ikke spis Soylent Green. Den er mer human enn deg.

Fr han blir bret vekk fr han gitt budskapet videre til politimennene og innbyggerene som er der, "Soylent Green is people! We must stop them, somehow!", fr filmen avsluttes med et nrbilde av den blodige armen til Heston. Men come on, hva er det for en avslutning? Oh, right. Syttitallet.

Denne filmen er blant de mest kjene science fiction-filmene of all time. Jeg forstr hvorfor, men det hindrer den ikke i vre utrolig drlig. Menhei. Jeg liker det.

soylentgreen1
Jeg burde ogs kommentere denne filmplakaten jeg fant. Det str: "It's the year 2022...People are still the same. They'll do anything to get what they need. And they need SOYLENT GREEN."

Dette er ikke reklame for filmen. Det er reklame fem minutter av filmen. Det var bare ti minutter av filmen som handlet om Soylent Green i det hele tatt. I begynnelsen, da de s vidt nevnte det nye Soylent Green p reklamen, og selvflgelig p slutten, med filmhistoriens nittende beste sitat (yeah, den er kret til det). Bildet er fra en gang i midten av filmen, da Soylent Green for frste gang kommer p markedet. De har alts ikke smakt Soylent Green, men likevel M alle ha det? Jeg kunne sagt at de trenger dem for spise, men de gjr det jo klart helt i begynnelsen av filmen at det finnes mange andre farger.

Tenk deg dette: Det er frti millioner mennesker i New York, og alle vil ha de samme f kiloene av Soylents som bare selges en dag i uka (tirsdag). Folk har gtt tilbake til bodsalg, av en eller annen grunn, mest sannsynlig fordi det ikke lenger er matvarer selge. Det skal tydeligvis vre en slags tenkescene for vise hvor desperate folk er blitt. Politiet dytter vekk folk, mens en fyr som prver skyte politiet ender opp med treffe sivile. Nr politiet ikke lenger strekker til, who you gonna call? SPPELNINJAENE! De kjre sppelninjaene kommer med annleggsmaskiner, som vist p bildet, og lemper folk bak i lasteplanet sitt. Jeg aner ikke hva som skjer med dem etter det. Om de bare blir fraktet vekk, eller om de blir "soylet" er uvisst. Jeg forsto, som sagt, ikke s mye. Det er ogs en som blir most av skuffen. I fremtiden blr man maling.