Anmeldelse: Botched (2007)

Det at jeg plukket Botched ut i dag var ikke annet enn en tilfeldighet. For bare to dager siden flyttet jeg til Lillehammer for studere film- og fjernsynsvitenskap. Filmsamlingen, som jeg selvflgelig tok med meg, er sortert alfabetisk, og p grunn av plassmangel havner de frste filmene i rekken nederst i hyllen, foran de bakerste (mens jeg skriver er numre, A og halve B plassert foran T-Z. Slik havnet Botched verst til venstre, og akkurat det var den eneste grunnen til at jeg plukket den ut.

Fra coveret dmme trodde jeg dette bare kom til bli enda en standard torturpornofilm, som Saw eller Hostel, eventuelt en kjedelig slasherfilm som I Know What You Did Last Summer eller Shrooms. Jeg har en haug med filmer jeg ikke har sett i samlingen min, og har derfor ofte prioritert filmer som ser bedre ut (men ikke ndvendigvis er det). Hvorfor har jeg derimot plukket opp en film jeg antok jeg ikke kom til like? To grunner: Jeg var p den tiden godt pvirket av slasherikonene Jason Vorhees og Freddy Krueger, kombinert med et 5 for 200-tilbud p en eller annen bensinstasjon.

Jeg har sett mange slasherfilmer som ikke er annet enn en haug med ofre som samles for bli drept, og i mange tilfeller er karakterene gjort s irriterende som mulig, slik at man skal heie p morderen (som ofte er like uoriginal som ofrene). Denne formelen ble mye brukt i Friday the 13th-serien, men der hadde de Jason Vorhees, et slasherikon som ble gradvis bygget opp i lpet av tre filmer.

Botched er heldigvis ikke en kjedelig slasherfilm. Den er faktisk s god at jeg lurer p om det er den beste moderne slasherfilmen noensinne (selv om det kanskje ikke sier s mye). Den eneste andre filmen jeg fler kan konkurrere med den er Dark Floors, for mens Botched fullstendig overgr den i underholdningsfaktor var Dark Floors en mye smartere film. Jeg vil kanskje f noen klager p at jeg sier det, siden ingen av dem er noe srlig skremmede. Jeg sier at da har man misforsttt sjangeren.

Slasherfilmer er ikke ment vre skremmende, selv om de gr under skrekksjangeren. De er ment underholde, og det er derfor de fleste andre moderne slasherfilmer ikke fungerer. De glemmer humorelementet. Det skal selvflgelig vre noe forstyrrende elementer der, men det skremme er ikke frsteprioritet. Nr jeg tenker over det tror jeg ikke Botched har et eneste sjokkmoment. Det er vanskelig fatte.

Som sagt ventet jeg ikke noen god film da jeg satte DVDen i spilleren, men det endret seg raskt. pningsscenen var flott filmet, og i motsetning til andre slasherfilmer hadde hovedpersonen faktisk en personlighet. Jeg var ganske skeptisk da gruppen med mennesker ble samlet, men det viste seg at til og med de hadde spesielle karaktertrekk som fikk meg til bry meg mer om hva som skjedde videre. Dette er derimot bare sm faktorer. Det som virkelig fikk meg til elske filmen var morderen:

...og om ikke en stormannsgal etterkommer av Ivan den Grusomme var nok til kjpe deg: Han danser ogs.

Karakter: Ni av ti.