Anmeldelse: Fritt Vilt III (2010)

Jeg er overrasket. Slutten er faktisk smartere enn ventet, til tross for at den gr litt imot morderens karakter. Jeg lar det skli. Filmen er tross alt ferdig.

Fritt Vilt III forklarer like mye om morderen fra de forrige filmene, som Rob Zombies remake av Halloween forklarte om Michael Myers. Mens Myers er en kaldblodig morder fordi familien hatet ham og guttene p skolen mobbet ham, har denne karen et hat mot menneskeheten fordi faren lste ham inn i en kjeller. Filmen gir aldri faren noen grunn til dette, men Filmweb forklarer at faren tror han er skyld i "flere mistenkelige og bisarre hendelser". Ja, jeg trengte faktisk lese handlingen p nett for finne det filmen visstnok skulle forklare. Jeg kan forst (om jeg strekker det litt) at Myers og Geir Olav (...) har motivasjon til drepe dem. Det ingen av de to historiene forklarer er hvorfor begge to senere ender opp med ha et stort hat mot dumme tenringer.

Selv om den fem minutter lange bakhistorien leder til det, tar ikke Fritt Vilt III sted p hyfjellshotellet hvor Fjellmannens fortid blir avslrt. (han ble visst navngitt det i den frste filmen. Hres bedre ut enn Geir Olav). I en uventet vending klarer en av ungdommene f dem til forlate stedet, og heller dra ut i skogen (en smart tenring i en slasherfilm? Umulig!) Smart tenkt. Uheldig valg. Det viser seg tilfeldigvis at Fjellmannen har bosatt seg i en hytte i skogen, hvor han benytter tiden ved skyte vilt, til tross for at dette skal vre et naturreservat. S hvorfor blir han ikke oppdaget? En mann jeg bare kan g ut fra er skogsvokteren der har sltt seg sammen med Fjellmannen. Kanskje av frykt, kanskje av egen vinning, vi vet ikke, det blir aldri forklart.

Nr Fjellmannen oppdager at det er en gruppe med ungdommer i skogen hans har han selvflgelig ikke noe annet valg enn drepe dem. Faren hans lste ham tross alt inn i en kjeller.

Norske skrekkfilmer er en liten undersjanger for seg selv. Skaperne er som oftest blant dem som har sett en haug med amerikanske skrekkfilmer, og fr lyst til prve lage n selv. Dette frer til at de flger Scream-prinsippet, hvor alt som er sett fungere i slasherfilmer en gang i tiden blir brukt om igjen. De har til og med brukt den forferdelige speilscenen. Nei, ikke den mye brukte scenen hvor en person pner og lukker et speil hvor det plutselig str en person i bakgrunnen. Jeg snakker om den enda mer brukte scenen hvor en person pner og lukker et speil og det ikke str noen der. Ungdommene er ogs like smarte som du ville ventet.

De ser heldigvis ut til ha lrt litt fra den frste filmen, og unngr bruke de fleste av de eksakt samme klisjene. Det hindrer dem derimot ikke i bruke helt nye metoder. Helt nye i Fritt Vilt-serien. Det at de er brukt titalls av ganger i andre filmer ser ikke ut til plage dem.

Karakter: Fire av ti.