Anmeldelse: Pax (2011)

Vent, drama? Du mener at dette ikke var en komedie?

Jeg er veldig svak for forferdelige filmer. Ikke filmene som irriterer meg personlig, som Gulliver's Travels og Just Go with It gjorde, men det verste av det verste, de filmene som er s forferdelige at det gr over til latterlig. I USA var det en strm av slike filmer p ttitallet, og en ny blge det siste tiret. I Norge har vi dessverre ikke s mange slike filmer. Norske filmprodusenter har ikke like stor mulighet til gamble p slikt, og derfor er det for det meste bare prosjekter som har stor sjanse for lykkes som kommer p norske kinoer. En sjelden gang fr vi derimot en helt fantastisk forferdelig film. Pax er n av dem.

Jeg mener, wow! Dette er et fantastisk samarbeid av drlig filmskaping. Pax har pinlig skuespill, cheesy replikker, et klisjefylt manus, personlighetslse karakterer, latterlige effekter, og jeg tror det var noe der som skulle g for musikk. Jeg har ikke sett noe s imponerende i norsk film siden Mrke Sjeler.

La oss begynne med historien. Eller historiene, ettersom dette er en film som prver sl sammen en haug med karakterer med sammenflettede fortellinger, p samme mte som Love Actually. Forskjellen er at der Love Actually gjorde oss godt kjent med karakterene, og gav oss tilfeldige, men samtidig naturlige forhold mellom dem, har Pax et s lite utdypet persongalleri at bare to av str oppfrt med navn p IMDb, og hver person er s opptatt av sine egne problemer at ingen forhold fr noe tid til falle naturlig (spilletiden p en time og femten minutter gjr ikke saken bedre). Til vre en film som har hovedfokuset p karakterene fr vi ikke vite noe srlig om dem, og ingen bryr seg om hva som skjer med dem. Frste steg nr man skal gjre publikum kjent med en karakter er gi den et navn. Pax har ikke engang tatt seg bryet.

Det hjelper selvflgelig heller ikke p troverdigheten med den gode blandingen av et vakkert drlig skrevet manus og skuespillere som spiller det like drlig. For vre rettferdig, det er manuset som er det strste problemet, og jeg lo flere ganger av noen av de over gjennomsnittlig latterlige replikkene. En av dem er til og med i traileren. ("Eg kommer aldri til legge ting bak meg snn som du vil, aldri.")

Katastrofefilmer som dette var en klisj allerede p syttitallet, s hvorfor noen ville ta frem igjen konseptet? Kanskje som en gjenfdelse av et gammelt konsept, som Machete? Kanskje fordi det ikke har blitt gjort fr i norsk film? Uansett hvorfor denne filmen ble laget hadde jeg det gy med le av alle de forferdelige elementene. Jeg kan anbefale Pax, men ikke om du ser etter en god film.

Karakter: Tre av ti.