Anmeldelse: Paul (2011)

Ogs publisert p Filmforumet.no.

Paul er den ultimate nerdefilm. Komikerparret Simon Pegg og Nick Frost har tatt et skritt bort fra Edgar Wrights mesterverk, og skrevet sin egen film. Her spiller de to nerder jeg gr ut fra er det nrmeste vi noen gang kommer til se dem som seg selv p film. De har ogs trukket inn en tredje nerd, Seth Rogen, som Paul, et romvesen p rmmen. Bland dette inn med en haug med referanser til nerdekulturen og sci-fi-filmer, og topp det hele med Sigourney Fucking Weaver. Awesome!

Kort sagt er det en hyllest til de klassiske sci-fi-filmene fra sytti- og ttitallet, fortalt i en moderne setting. Det er en haug med referanser til disse, men de er lagt inn s subtilt at om det var referanser jeg ikke tok, la jeg ikke merke til det, fordi de blir levert som en naturlig del av dialogen. Det er ingen pauser som blunker til publikum, og det er ingen som kommenterer replikken, for om man kjenner til dem vil man forst dem. Suck it, Movie-franchise.

En annen ting Paul gjr veldig rett er samle opp trbbel. Vi har de to britiske nerdene, en flyktende alien og en love interest (som p sekunder har gtt fra hykristen til ateist), forfulgt av to hevngjerrige rednecks, en liten gruppe agenter, heriblant en gal Bill Hader, og jentas konservative, demonjaktende far. Dette er det nrmeste man kommer en krysning av E.T. og Rat Race.

Greit, jeg skal gjre det klart at jeg ikke elsket Paul like mye som dette gir uttrykk for, men det er likevel en nrt perfekt film for nerder av mitt kaliber. Det strste minuset Paul derimot har er at den kan virke litt for intern. Om Pegg og Frost er humordelen, er Edgar Wright den som vet best av dem hva som fungerer p film. Det synes at Wright ikke er med dem p denne, p samme mte som det synes at duoen ikke var en del av Scott Pilgrim (selv om den var fjorrets beste film). Nr disse tre samles er de et mesterteam uten make, men uten hverandre nr det ikke helt opp til hva det kunne vrt.

Pegg og Frost er fortsatt et frsteklasses par, men uten Wright til kaste rundt ideer med, virker det iblant som nerdehumoren deres tar litt for mye over. Det kan med andre ord bli litt verre forst for de som ikke kjenner til klassikerne. Handlingen spiller veldig som en av dem, og uten referansepunktet vil den kanskje ikke appellere like godt. Det er derimot ingen stor klage, for det er ment som en film for nerder av nerder. N hper jeg bare at trioen snart samles igjen til The World's End.

Karakter:tte av ti.

Det viser seg at min anmelderkamerat Eivind hatet Paul. Les hans anmeldelse her.
Eller sjekk ut Stians "ikke alt den kunne ha vrt"-anmeldelse.